fbpx

Știați că „abracadabra”… ?

Știați că abracadabra

… e un cuvânt-formulă, utilizat de-a lungul întregului Ev Mediu, care ar proveni din sintagma ebraică abreg ad hâbra (cu semnificația „trimite trăsnetul tău până la moarte”)? În ebraică, acest cuvânt este compus din nouă litere.

… poziționarea literelor acestui cuvânt în forma triunghiulară de mai jos reprezenta mesajul unui talisman, al unei filactere, care, purtată în jurul gâtului, avea rolul de a alunga prin vrajă anumite boli sau de a vindeca febra? Dispunerea lui aleph (prima literă a alfabetului ebraic) pe linia stângă a triunghiului are un rol magic, prin prezența sa succesivă de nouă ori (numărul literelor cuvântului abracadabra în ebraică). Acest triunghi de mai jos, răsturnat, simbolizează astfel îndreptarea în jos a energiilor de sus pe care talismanul urmărește să le capteze:

ABRACADABRA
ABRACADABR
ABRACADAB
ABRACADA
ABRACAD
ABRACA
ABRAC
ABRA
ABR
AB
A

Figura compusă din literele cuvântului abracadabra trebuie privită în cele trei dimensiuni ale sale: simbolizează o pâlnie, în care literele magice din partea superioară (largă) care alunecă pieziș formează liniile de forță ale unui vârtej; forțele rele înghițite de acest vârtej dispar pentru totdeauna din lumea diurnă, fiind atrase în abis, de unde nimic nu se mai poate întoarce.

… reprezintă o formulă, care, prin așezarea literelor în triunghiul de mai sus, răspunde frământărilor care au dus la inventarea amuletelor, talismanelor, pentaclurilor etc.? Toate formulele magice, precum abracadabra, se sprijină pe un simbolism străvechi. Talismanul, ca și cuvântul abracadabra, încearcă să ofere omului un sentiment de protecție, armonizându-l cu legile misterioase care guvernează lumea și cu puterile superioare.

… a condus la speculații diverse, făcându-se la un moment dat apropieri între acest cuvânt și unul dintre numele lui Mithra, zeul solar, sacrificator și mântuitor?

Sursa bibliografică:

Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, Dicționar de simboluri, volumul I, București, Editura Artemis, 1994, p. 66-67.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *