Verbul
1. Definiţie: Verbul este partea de vorbire flexibilă care exprimă acţiunea, starea, existenţa.
Locuţinea verbală este un grup de cuvinte cu sens unitar şi valoarea unui verb. (a-şi aduce aminte, a-şi bate joc, a lua peste picior, a pune beţe în roate)
2. Clasificare: a) în funcţie de relaţia VERB – SUBIECT;
b) în funcţie de relaţia VERB – OBIECT;
c) în funcţie de particularităţile de FLEXIUNE;
d) în funcţie de capacitatea de a constitui PREDICATUL unei propoziţii.
a) în funcţie de relaţia VERB – SUBIECT: PERSONALE; IMPERSONALE; UNIPERSONALE
VERBELE PERSONALE: – au forme pentru toate persoanele;
– se pot asocia cu un nominal în cazul N cu rol de S.
VERBELE IMPERSONALE: – au numai formă de pers. a III-a sg.;
– NU se pot asocia cu un nominal în N cu rol de S (nu admit un S – persoană de tipul el/ea).
§ PROPRIU-ZISE: au valoare impersonală indiferent de context: a tuna, a fulgera, a ninge, a trăsni, a se înnopta etc. (S: inexprimabil);
§ IMPROPRII: dobândesc valoare impersonală în context: se spune, se zice, se zvoneşte, se cuvine, se cade, se întâmplă, trebuie; *se merită. (S: subst. cu sens general: lucru/ pron. dem. cu sens neutru: aceasta/ verb la inf., ger., supin/ prop. subiectivă)
A TREBUI: PERSONAL: are forme acordate la pers. a III-a pl.: ei trebuiau, au trebuit, trebuiră, trebuiseră, vor trebui.
VERBELE UNIPERSONALE: – au numai forme de pers. a III-a sg. şi pl.;
– se pot asocia cu un nominal în cazul N cu rol de S (nominalul este animat, dar nonuman sau nonanimat): a oua, a lătra, a ciripi, a apune, a rugini, a erupe, a se eroda, a se caria.
b) în funcţie de relaţia VERB – OBIECT: TRANZITIVE, INTRANZITIVE
VERBELE TRANZITIVE: acceptă asocierea cu un c.d. (cd poate fi exprimat sau poate lipsi din context): a cânta, a mânca, a găti, a scrie, a vedea, a auzi; a spune, a zice, a istorisi.
NU sunt tranzitive verbe de tipul: a se baza, a se bizui, a se supăra, a se înfuria, a conta.
Mă bazez pe Vlad./ *Îl mă bazez. – nominalul însoţit de prep. pe nu poate fi
înlocuit cu un pron pers. în Ac. (nu admite substituţia cu un clitic pron. de Ac.)
Ajut pe Vlad./ Îl ajut.
VERBELE INTRANZITIVE: NU acceptă asocierea cu un c.d.
Sunt intranzitive:
§ A FI, A TREBUI: Îmi trebuie o carte (= S.);
§ vb. copulative;
§ vb. de mişcare: El iese pe uşă.; A intrat pe geam.;
§ vb. la diateza pasivă – INTRANZITIVE PRIN PASIVIZARE;
§ vb. la diateza reflexivă (însoţite de pron. refl. în Ac.): a se gândi, a se hotărî, a se mira, a se văicări.;
§ vb. impersonale;
§ verbe precum: a plăcea, a conveni: Îmi place cartea (= S.)./ Îmi place Holograf.; Nu-mi convine salariul.
TRANZITIV/ INTRANZITIV: Ţin un obiect.; Ţin la tine.
VERBELE TRANZITIVE BIVALENTE: se pot construi cu 2 c.d.: a învăţa, a întreba, a ruga, a anunţa.
L-am învăţat pe Vladşah. pe Vlad = c.d. al PERSOANEI (+prep.); şah = c.d. al obiectului (c. secundar)
NU sunt tranzitive bivalente verbele: a dărui, a da, a promite.
c) în funcţie de particularităţile de FLEXIUNE: REGULATE, NEREGULATE, DEFECTIVE
REGULATE: nu îşi modifică rădăcina în timpul conjugării.
4 CONJUGĂRI: I. -á; II. –§á; III. -e; IV. –©, -Î
NEREGULATE: a fi, a avea, a vrea, a bea, a mânca, a sta, a lua, a da, a usca, (a la).
DEFECTIVE: sunt caracterizate printr-o conjugare incompletă – le lipsesc formele flexionare pentru anumite moduri, timpuri, persoane: a rage, a divide, a converge, a transcende, a deceda, a se sinucide, a delăsa (folosit mai ales la perf. comp.), a consta.
d) în funcţie de capacitatea de a constitui PREDICATUL unei propoziţii:
AUXILIAR, PREDICATIV, COPULATIV
VERBELE AUXILIARE: – ajută la formarea modurilor şi timpurilor compuse şi a ditezei pasive;
– au rol de instrumente gramaticale; au SENS GRAMATICALIZAT.
A FI | A AVEA | A VREA |
§ Ind. viit. ant: voi fi lucrat§ Conj. perf.: să fi lucrat§ Cond.-opt. perf.: aş fi lucrat
§ Prezumtiv prez.: voi fi lucrând § Prezumtiv perf.: voi fi lucrat § Inf. perfect: a fi lucrat § D. pasivă (toate modurile şi timpurile) |
§ Ind. perf. comp.: am citit§ Ind. viit. pop: am să citesc; aveam să citesc§ Cond.-opt. prez: aş citi
§ Cond.-opt. perf: aş fi citit |
§ Ind. viitor: voi merge§ Ind. viit. ant.: voi fi mers§ Prezumtiv prez.: voi fi megând
§ Prezumtiv perf.: voi fi mers
|
VERBELE PREDICATIVE: îndeplinesc singure dacă sunt la un mod PERSONAL f.s. de pred. verbal.
VERBELE COPULATIVE: NU îndeplinesc singure f.s. de pred. verbal – împreună cu n.p. au f.s. de pred. nominal.
- nu apar singure, ci însoţite de n.p.;
- leagă n.p. de S – au rolul unor instrumente gramaticale de legătură;
- au sens lexical slab – pot lipsi din context: Eu sunt profesor, ea – ziaristă.
- acceptă alăturarea unui adjectiv: El este frumos./ El scrie frumos.;
- sunt intranzitive;
- nu participă la opoziţiile de diateză: El este admirat de colegi. – A ADMIRA = vb. pred., d. pasivă.
1. | A FI | Studentul este deştept./ Studenta este deşteaptă. |
2. | A DEVENI | Studentul a devenit palid./ El a devenit doctor. |
3. | A SE FACE | El se face bolnav. „a se preface”El se face doctor. „a deveni” |
4. | A IEŞI | El a ieşit profesor. „a deveni” |
5. | A AJUNGE | El a ieşit profesor. „a deveni” |
6. | A RĂMÂNE | El a rămas acelaşi. „a nu se schimba” |
7. | A PĂREA | Fata pare îndrăzneaţă. – are S din clasa numelui |
8. | A ÎNSEMNA | Succesul înseamnă muncă. „a semnifica, a echivala cu” |
3. Categorii gramaticale
CONJUGAREA
DIATEZA (exprimă raportul dintre acţiune şi S gramatical); 3 diateze: ACTIVĂ, PASIVĂ, REFLEXIVĂ.
DIATEZA ACTIVĂ: – S gramatical face acţiunea pe care o suportă un obiect;
– NEMARCATĂ formal printr-un MORFEM.
Eu l-am învăţat pe Vlad şah.
DIATEZA PASIVĂ: – S gramatical suportă acţiunea pe care o face altcineva (c. de agent – poate lipsi);
– se formează cu ajutorul vb. aux. A FI + participiul vb. de conjugat;
– în trecerea de la d. activă la d. pasivă, c.d. devine S – NUMAI VB. TRANZ. AU D. PASIVĂ
Vlad a fost învăţat şah (de către mine).
§ Povestea a fost spusă de mama. – a spune: INTRANZITIV PRIN PASIVIZARE
§ *Colegele mele sunt împrăştiate. – verb cop. + n.p. expr. prin adj., P.N.
Lucrurile suntîmprăştiate prin cameră. (de copil) – verb. pred., d. pasivă., P.vb.
§ Lucrurile suntîmprăştiate, dar adunate în aceeaşi zi. – 2 acţiuni: 2 vb. pred.
DIATEZA REFLEXIVĂ: – S gramatical face acţiunea care se răsfrânge asupra lui – participă intens la desf. acţ.;
– se formează din D. ACTIVĂ + pron. refl. în Ac./ D. (fără f.s. – nu poate fi înlocuit cu un pron. pers. în acelaşi caz).
D. ACTIVĂ: El luptă contra sistemului.
D. REFLEXIVĂ: El seluptă pentru bani. (*te luptă, îl luptă)
Ex: a se gândi, a se lupta, a se teme, a se căi, a se sinucide; a-şi imagina, a-şi închipui, a-şi da seama
§ Ea se îmbracă frumos.
DIATEZA REFLEXIVĂ CU SENS PASIV (D. PASIVĂ CU FORMĂ REFLEXIVĂ): S. nu participă intens la desf. acţ.
Pâinea se face din făină. (de către cineva = c. de agent)
S-a mai dărâmat o clădire istorică.
Se simte miros de mâncare.
Din grabă se fac multe greşeli.
PERSOANA, NUMĂRUL
I. – vorbitorul: cel care vorbeşte;
II. – interlocutorul: cel cu care se vorbeşte;
III. – locutorul: cel despre care se vorbeşte.
MODUL (arată cum este prezentată acţiunea de către vorbitor): PERSONALE, NEPERSONALE
MODURILE PERSONALE (5):
§ INDICATIV: exprimă o acţiune reală;
§ CONJUNCTIV: exprimă o acţiune nesigură, dar posibilă; SĂ: morfem al conjunctivului
§ CONDIŢIONAL-OPTATIV: exprimă o acţiune realizabilă, posibilă sau dorită/ o acţiune ireală – la timpul perfect;
§ IMPERATIV: exprimă o poruncă, un sfat, o rugăminte;
Fă! Priveşte! Vezi! Fii cuminte!
Nu face! Nu privi! Nu vedea! Nu fi rău!
§ PREZUMTIV: exprimă o acţiune ipotetică.
MODURILE NEPERSONALE (4): NU îşi schimbă forma în funcţie de persoană – îşi pierd flexiunea de pers. şi număr.
INFINITIV, GERUNZIU, PARTICIPIU, SUPIN
MODUL INFINITIV: A ÎNVĂŢA
§ denumeşte acţiunea
§ forma de dicţionar a verbului;
§ modul care arată conjugarea;
§ marcat prin prep. a; prep. este omisă:
§ în formele verbale compuse: va cânta, ar cânta;
§ în forma de IMPERATIV NEGATIV: Nu face!; Nu fi rău!
§ în construcţii infinitivale relative: N-am ce mânca.; N-am ce haine purta.; N-am unde dormi.;
§ după verbele a putea, a şti: Nu poate merge.; Ştie cânta.
§ este SINGURUL mod nepersonal care are timpuri: prezent: a învăţa; perfect: a fi învăţat;
§ poate primi forme distincte de diateză (+ GERUNZIUL) – d. pasivă: a fi învăţat;
§ poate avea S propriu (+ GERUNZIUL): Noi am plecat înainte de a apunesoarele.
§ 2 forme: scurtă: precedată de prep. a/ fără;
lungă: forma scurtă de inf. + -re: apare în înjurături şi blesteme: Fir(e)-ar să fie de treabă!; Dare-ar boala-n ei!; Dormire-ai somnul de veci!;
§ 2 forme: afirmativă/ negativă: A nu saluta vecinii e o impoliteţe.;
§ poate îndeplini funcţia de pred. vb. – atunci când poate fi înlocuit cu imperativul: A nu se fuma!; A se citi prospectul înainte de administrare! – exprimă un îndemn, o porucă, un ordin.
MODUL GERUNZIU: ÎNVĂŢÂND
§ exprimă acţiunea în desfăşurare/ o acţiune încheiată: Absolvind liceul, s-a înscris la facultate. ;
§ -IND, -ÎND – sufixe verbale: luând, poluând, agreând, creând, apropiind, îngenunchiind, înjunghiind, fiind, ştiind;
§ poate primi forme distincte de diateză (+ INFINITIVUL): d. pasivă: fiind găsită;
§ poate avea S propriu (+ INFINITIVUL): Venindploaia, am plecat acasă.; ploaia = S secundar;
§ 2 forme: afirmativă/ negativă: Neştiind ce să scrie, a dat foaia goală.; Neştiindu-l (u = voc. de legătură), nu l-am salutat.; Neîntrebând pe nimeni…;
§ adjective provenite din vb. la gerunziu: mână tremurândă, rană sângerândă;
MODUL PARTICIPIU: ÎNVĂŢAT
§ denumeşte acţiunea suferită sau îndeplinită de un obiect;
§ suf. -s, -t;
§ NU poate primi forme distincte de diateză – doar ca SENS exprimă diateza, nu formal (lipseşte aux.): dată fixată, moment ales, roman citit;
§ 2 forme: afirmativă/ negativă: nelucrat, nescris, nedescoperit;
§ există verbe care nu au formă de participiu: a rage, a converge, a divide;
§ ACORDUL: unei fete frumoase – unei fete iubite; Unei fete – iubită de toţi – i se dau flori des. – part. = atr. izolat (prin pauză, în vorbire şi prin virgulă, în scris);
MODUL SUPIN: DE ÎNVĂŢAT
- denumeşte acţiunea (ca şi INFINITIVUL);
- are o formă asemănătoare cu a PARTICIPIULUI: se formează din PART. INVARIABIL + prep./ loc. prep: de, la, după, prin, din, pe, până la, în loc de: problemă de rezolvat/ problemă rezolvată;
- NU poate primi forme distincte de diateză;
- 2 forme: afirmativă/ negativă: de neconceput, de neînţeles;
- poate îndeplini funcţia de pred. vb. atunci când poate fi înlocuit cu imperativul: De citit!; De revăzut!;
SUBST. provenite din PARTICIPIU/ SUPIN
- SUBST. provenite din PARTICIPIU: premiatul, iubitul, rănitul, îngheţata, concentrate, derivate – nu denumesc acţiuni, ci obiecte; subst. sunt NUMĂRABILE;
- SUBST. provenite din SUPIN: fumatul, cântatul, măncatul, trezitul – subst. sunt de genul neutru, numărul singular – SINGULARIA TANTUM.
Învăţatul şi-a donat operele bibliotecii.
Învăţatul pe dinafară nu te ajută prea mult.
TIMPUL
§ INDICATIV: prezentul, imperfectul, perfectul simplu, perfectul compus, mai-mult-ca-perfectul, viitor I (propriu-zis), viitor anterior
§ mai-mult-ca-perfectul: exprimă o acţiune încheiată înaintea altei acţiuni desfăşurate în trecut: suf. –se: fusesem, mersesem, culesese, rămăsese, zisesem;
§ viitorul anterior: exprimă o acţiune care urmează să aibă loc după momentul vorbirii, dar înaintea altei acţiuni viitoare: Nu vom intra în sală până nu vom fi plătit biletul.
eu voi fi ajutat
§ CONJUNCTIV: prezent: eu să ajut
perfect: eu să fi ajutat
§ CONDIŢIONAL-OPTATIV: prezent: eu aş ajuta
perfect: eu aş fi ajutat
§ IMPERATIV: –
§ PREZUMTIV: prezent: eu voi fi ajutând
perfect: eu voi fi ajutat
§ INFINITIV: prezent: a ajuta
perfect: a fi ajutat
Bună ziua , așteptăm galeria tuturor părților de vorbire 🙂
Săptămâna viitoare: adverbul. 🙂
buna ziua, as dori sa vad si niste fraze in care vb sa fie la diferite modori(personal si npersonale)
Multumesc, Anonim
imi e de folos
Mă bucur. Să găseşti şi alte „chestii” folositoare :).
Va multumesc mult !! :X
Cu plăcere. 🙂
modul infinitiv la ,,a tuna„ cum este
cum INFINITIV? infinitivul este forma de dictionar: A TUNA :).
Deci un verb copulativ nu are diateza pasiva sau reflexiva.
In exemplul: Pomii sunt plantati de elevii scolii, ‘sunt plantati’ este vb predicativ la diateza pasiva. Este corect?
Foarte corect! 🙂 A fi acolo este verb auxiliar (ajută la formarea diatezei pasive). A planta este verb predicativ la diateza pasivă.
Multumesc!
Cu plăcere, şi altă dată. 🙂
nu se putu abtine la ce timp e ?
verbul nu se putu abtine la ce timp e ?
Sunt două verbe, de fapt:
1. nu putu – perfectul simplu;
2. a se abţine – modul infinitiv, timpul prezent.
Verificăm asta aşa:
Nu pot să mă abţin.
De aici vedem clar că sunt două acţiuni (două verbe).